Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Thursday, December 3

Mushroom Soup alalala Waniey

Korang!! heheh..tibe semangat..ok ni resipi aku nk share..ekceli resipi ni abg ipar aku yg ajar..tp lepas aku da pandai wt sendirik,,aku memandai je ubah resipi ni..tp xpe,,yg penting,,sheeeddaappp..en.kasih pon suda byk kali makan ini sup air tgn i okey! hahahaa (bykla menceceh)


BAHAN2 nye:
>segengam cendawan butang (byk pon buley,,ikot napsu korang)
>3btg daun celery (potong dadu kecik2)
>3bijik bawang holland (potong dadu kecik2)
>4bijik bawang putih (potong dadu kecik2)
>25gram buttercup (ni untuk menumis,,klo korng xnak too oily,,boh sket je..aku pon xley nk agak brp gram,,korang agak2 la sendirik..hihii)
>lada hitam (kisar halus- ni pon korang agakla nk pedas meletop ke nk mild ke)
>1 tin susu cair (tak kisah brand ape,,ideal ley,,marigold ke)
>2 bijik kiub ayam


CARA2 nye:
1. makesure korang da potong n siap2kan sume brg2 dia dulu ok,,sbb penggunaan butter ni kuali xley panas sgt,,nnti butter tu jd hitam
2. masukkan butter,,pastu masukkan bawang holland,bawang putih,,daun celery,,lada hitam..kacau sampai naik bau.time ni korang nk masukkan sket cendawan pon da buley.tp make sure cndwn tu pon korg potong kecik.
3. da agak2 masak (tp jgn kacau sampai hangit lak),,korang ttp api,,biakan sejuk jap or tgu 5minit.
4. da agak2 suam tu,,korang amik blender,,cedok sume2 benda yg korang tumis tadi..if possible,,korang yg nk jg kesihatan tu,,minyak butter tu korang asingkan ok!. blend bahan2 td dgn sedikit air putih (air masak)..blend sampai halus ok!
5. da siap tu,,korang letakkan dlm periuk sume bahan2 td,,kacau sup tu then tros masuk susu cair 1 tin,,kacau lagi
6. pastu masukkan lak kiub ayam..kacau lg..
7.utk mencantikkan sup korang,ley tambah lg cendawan potong kecik. kacau lg sup korang sampai sup tu letup2 kecik..ni kire da masak la..time ni korg ley rase sedap ke tak..klo ase kurennng,,korang tmbah kiub ayam lg sket..
8. mase serve,korg ley tabur daun bawang sket,,then siap untuk dihidangkan besama Garlic Bread


TARAAAAAA..siap da..hehehee


notakaki: aku penah try wt sup ni tanpa guna blender,,n hasilnye masih buleh tahan jgk,,cume sup korg x pekat la,,dia jd cair sgt cm susu,,tp still ley telan n shedapp kot (puji diri sendirik)..klo korg tak caye,,g tanye opismet @ en.kasih aku..aku da bg diorg rase masakan aku ni..lgpon kt umah sewa aku ni xde blender..hehehee


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...