Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, December 8

::ISU HANTARAN::

Hye korang..kali ni aku nk bukak sket topik pasal nilai hantaran..ekceli aku ni naif sket bab2 gini..mmg x taw langsung..lgpon org ckp isu ni a bit sensitive especially for the man's side..betul la kan..fmly pmpuan ni slalunye akan letak harga/ nilai utk anak pmpuannyer..selalunye family yg mintak hantaran tinggi ni,,org akan cop "jual anak"...betol ke? bagi aku ape slh nye ibu bapa tu meletak harga tinggi sbb diorg da susah payah besarkan,,jaga ank pmpuan diorg..but have to bear in mind la,,jgnla letak harga melampau ok! korg nk glemer menunjuk2 ke nk kwen cepat ni? ?

aku penah dgr cite yg nilai hantaran ni bergantung kpd status/family background/ education seseorg..org ckp lg tinggi pompuan tu belajar or tinggi pangkat dia,,hantarannye mahal.means,,klo study smpai phd tu,,,vava la hantarannye..tp aku ade sorg kazen yg sgt sempoi mase dia kawen dlu..fmly wanita ni hnya meminta senaskah al-Quran dan nilai hantaran mengikut kemampuan si lelaki. so si lelaki decide bg rm3000..opsss,,lupa nak ckp si laki n wanita ni dua2 PHD holder from USA okey!!! so,perlu ke status jd penentu nilai hantaran??klo artis pulak mmg hantaran for sure 20k above la,,klo x,,bukan artis namenye..heheeee..kite lupakan psl artis sbb fokus kita nilai hantaran utk golongan biase mcm kita....macam aku ni....


Pada pendapat aku,,dgn harga brg yg makin mahal,,kos sume meningkat,,hantaran minimum aku ase 8k sudah memadai..tp ade jgk org biase2 meletakkan 10k sbb belanja kawen skg ni mmg mahal..mane lg nk byr sewa kemah,,andam,,,katering lg...becakap psl katering,,paling murah skrg aku ase rm6/sekepala..


rm6 x1000pax =rm6000 ( ni kire murah hokay! )


Hm,,lg ttg isu hantaran ni yg aku kurang arif ialah mengenai "serba satu" "serba berdiri" "hangus".. aku kureng paham istilah2 ni.tp menurut memberku serba 1 tu hantaran yg laki bg berserta sepersalinan pakaian dan brg kemas..contohnyer:


>hantaran: rm 8000
>mas kawen: rm 800
>sepersalinan pakaian
>rantai/gelang/cincin


***betulkan saye jika sy salah ok..huhuuu..saye betul2 x taw...***


Ohhh,,,nape benda ni perlu ye..bagi aku la kan,,klo bule mmg aku xnak bebankan bakal suami aku..yela,,kita jgk yg akan hidop dgn dia nnti..watnye bakal suami wt loan bank,,kawen sok,,kita jgk kena same2 bayar hutang tu kan....mane nak byr keta,,nak byr umah lg..tu nasib baikla klo awal2 kawen xde anak nk d tanggung..kot 2 3 thn ade mulut lain nak kena suap,,tak ke haru,,pening pale pk psl wang ni..waaaaaa


Aku amatla berharap pd kapel yg da ready nk menuju ke gerbang kawen ni,,korg plan la kewangan korg elok2..jgn jd macam aku,,,financial planing failed! pada yg lelaki,,mmg korg akan rase beban yg teramat sgt sbb kebanyakkan belanja,,korg yg akan tanggung..bg org pmpuan lak,,korg ni kire beruntung coz ade ibubapa/adikbradik/sedara mare akan same2 tong2 dgn korang,,so bebanan kewangan tu org pmpuan tak rase sgt..org pmpuan cuma perlu be ready with ilmu rumahtangga,,parenting skills..jgn lak korg mintak hantaran vava,,tp pemaleh mcm hape,,x pandai masak,,xpandai serba serbi...org tua2 ckp,,,ukurla baju d bdn sendiri... tak gitu??? huhuuuu




notakaki:
entry ini tiada kena mengena dgn yg hidup mahupun yg da mati...ini sekadar cetusan rasa n pendapat aku..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...