Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Friday, October 28

Alkisah Pengalaman Bersalin

Assalamualaikum..

adoila,,bz sungguh smpai takde masa nk hapdet blog..ekceli ari2 buka blog ni,tp bile nk mengarang je,mood lari..skrg ni pun encik Haeqal sedang tidur nyenyak atas dada,maklumla baru lepas menyusu..so alang2 tu meh Waniey share experience bsalin..tp harap maklum,entry ni panjang eh ;)

15.10.2011 Sabtu

8.30pg: kua tanda lendir + darah.sket je pun..
Kol kakak2..sume ckp tanda tu biasa.kalo tak sakit,lgi 2 3 hari baru bsalin..ok,noted..so tak cuak ;)

9.30pg: siap nk ke Shah Alam,rumah along.Asben mau tukar player Alza.dok umah along stil tak ase sakit ke hape..masih spt biasa.then ptg balik Putrajaya.dapat gak minum air kelapa =)


10.30mlm: layan cerekarama dgn tv baru.hehee...pastu g toilet tgk ade bloodspot lg..ok this time perut da xselesa tapi masih bule tido2 ayam..

16.10.2011 Ahad

3.00pg: mula rasa contraction selang 20minit.kejut asben,siap ke hospital Putrajaya

3.30pg: Regist kt wad bsalin.awal2 da kena remind,doc bule check je,tapi katil wad full.kena pegi Hospital Kajang or mana2 yg tdekat.aku x kesah pun.mmg taw hosp putrajaya sokmo penuh.so dtg utk check aje.

4.00pg: psg CTG.misi tgk contraction kuat..then doc dtg..It's SELUK time! ok mmg ngerissss! sakit  kot! Doc check da buka 2cm.doc soh admit..Lucky me,kebetulan mmg ade 1 katil kosong.so mmg rezeki bsalin d Hospital Putrajaya,dkt dgn rumah =)

5.40pg: check in di wad 2B.1 bilik 4 katil..asben temankan smpi pkul 6lebih,then aku soh asben blk rehat2 dulu..memule asben tanak blk sbb nk tmnkn aku,tp aku soh gak dia blk.ala,kan dekat je dgn umah..hikhikk

6.35pg: jln p surau utk solat subuh.smbil tu bwk duet konon nk cr mkn sbb lapo sgt.sms asben,nti belikan nasi lemak n air milo ye.huhuu

 7.30pg: baru je landing kt katil tentiba rasa ada air panas mengalir kuar dr tuutt.cpt2 tkn bell emergency,soh misi cek air ape tu..misi ckp air ketuban + darah..cpt2 panggil doc,SELUK lagi! oh,da buka 4cm..doc soh tolak ke Labor Room.cepat2 kol asben ckp nk masuk LR da.misi tlg packingkn baju baby bwk ke LR.

masa dlm LR,misi bg ubat soh berak,tp aku x berak pun.konpius nk berak ke nk teran beranak.hehee.last2 aku baring je.psg ctg..masa ni asben da dtg..pastu ade 3org doc tmasuk sorg doc pakar.doc pakar ni ckp slalunya 1st bb amek masa 6jam dok dlm LR.doc tny nk ubt tahan sakit tak? aku ckp tanak..cehhh.aku mmg nk ase sakit bsalin tu sendiri..gagah tak aku.heheee..
kesakitan masa ni sgt2 terasa.jap2 aku ase nk TERBERAK.doc ckp nk berak,berak je..eh,masa dlm LR doc2 ni bebalah sama sendiri jgk.sorg doc ni seluk2 aku,da ase kepala bb,yg doc pakar ni lak ckp belum lg.aishhh!
aku xigt bile aku ase betul2 nk bsalin.yg aku igt,aku push2 teran mcm sembelit.pastu letih..teknik breathing pun tak reti..huhuu..pastu push2 lagi,then doc soh asben tgk tuut aku,,asben cpt2 ckp da nmpk kepala bb.push lg b,,push..tah mana dtg kekuatan,,aku push sekuat hati.tentiba rasa ada benda kuar laju..ALHAMDULLILAH,tepat 9.43pg,aku selamat melahirkan Haeqal..misi tny: puan dpt bb ape? dlm keadaan lemah aku tgk ade bebird: BOY.masa ni nk ngs pun xley sbb ase sgt letih..asben sempat ciom dahi aku b4 kua dr LR coz diorg nk besihkan bb nk sesi jahit mjahit!

aku xtaw brp byk cross-stich kt tuut aku.hehee.smbil doc tu jahit,aku baca2 ayat lazim.pastu tgk bb yg tgh dibesihkan oleh misi.tapi lama gak sesi mjahit ni.bb da siap mandi,aku x siap2 lagi..suffer weh!heheee.da siap jahit sume,misi  bg air milo pns..baru ade energy sket..pastu misi letak bb soh nyusu bdn..pastu asben masuk blk,asben azankan bb =)

pukul 12tghr,aku ditolak blk ke wad..alhamdullilah,semua dipermudahkan..akak depan katil aku ckp,mudahnya aku bsalin..bayangkan dari 7.30pg- 9.43pg aku bertarung nyawa cume 2jam tanpa air selusuh,tanpa epidural..mungkin doa dari makayah yg berada di Mekah..Syukur ya Allah ;)

okla.panjang sgtkan..nanti Waniey updet lagi ye!

6 comments:

  1. alhamdulillah..waniey dipermudahkan urusan bersalin... ('',)
    ika xtau lg camne..bile pikir mesti rasa cuak..huhu....

    ReplyDelete
  2. setiap org lain experiencenya ika..nti seminggu 2 b4 edd rajin2 bjalan eh.mudah sket bsalin :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah waniey dipermudahkan olehNya...mcm ayda kena stay 8jam lebih dlm ward sebelum ditolak ke labor room,2jam pastu br bersalin...sakit contraction tu yg lama,sakit bersalin nye kejap je,tp sakit dijahit mg azab kn...hehe yg penting semuanya dh selamat kn,syukur :)

    ReplyDelete
  4. tula ayda..azab masa jahit kan.pas jaht bule lg doc korek2 tutt.rasa nk tendang je doc tu,tp sabo jela.kang dia jahit insang pari kang pengsan den.hehee

    ReplyDelete
  5. huuuu selalu ngeri ngeri baca pengalaman bersalin. tp alhamdulillah la kan mudah je bersalin. harap2 sy nanti pon macam ni lah :)

    ReplyDelete
  6. tahniah...rasenye d a wish tahniah ari tu kot..lupe la..hahha..best kn bila baby dah kua??kdg2 bila tengok perut org lain besar..rase rindu pulak nak ada manusia dalam perut..hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...